زمانی که کمپین تبلیغات گوگل خود را راه اندازی می‌کنید، تصمیمات زیادی هستند که باید آن‌ها را مد نظر قرار دهید. سوالاتی از قبیل: در یک روز باید چه مقدار هزینه کنم؟ آیا پیشنهاد قیمت من در مزایده‌ی گوگل ادوردز کافی است؟ آیا آیا تبلیغات خود را باید بر روی Search Network نمایش بدهم یا Display Network؟ و این فهرست همینطور ادامه دارد. 

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد تازه کار در حین راه اندازی تبلیغات گوگل مرتکب می‌شوند، استفاده نامناسب از کلمات کلیدی گوگل ادوردز و بی‌توجهی به انواع این کلمات است. شاید انتخاب کلمات کلیدی گوگل ادوردز از ابتدای کار کمی دشوار باشد، اما زمانی که با انواع این کلمات کلیدی آشنا شوید مطمئن باشید که تبلیغات‌تان در گوگل به شکلی هدفمند به نمایش در می‌آیند.

در ادامه با انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز چه هستند؟

انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز (یا به انگلیسی Keywords Match Types) پارامترهایی هستند که بر روی کلمات کلیدی تبلیغ گوگل شما تنظیم می‌شوند و گسترۀ نمایش تبلیغ برای کاربران را مدیریت می‌کنند.

زمانی که برای کمپین تبلیغات گوگل خود یک کلمه کلیدی انتخاب کرده و برای آن پیشنهاد قیمت می‌دهید، باید یکی از این انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز را انتخاب کنید. هر یک از این انواع کلمات کلیدی به گوگل می‌گویند که تبلیغات شما برای چه طیفی از جستجوکنندگان گوگل و برای چه جستجوهایی به نمایش در بیایند.

اگر بخواهیم دقیق‌تر شویم، باید بگوییم که ۴ نوع کلمه کلیدی در گوگل ادوردز وجود دارد:

  • کلمات کلیدی Broad Match
  • کلمات کلیدی Modified Broad Match
  • کلمات کلیدی Phrase Match
  • کلمات کلیدی Exact Match

در این مقاله هر یک از این انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز را با یکدیگر بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت چرا استفاده درست از این کلمات کلیدی برای موفقیت کمپین تبلیغات گوگل شما اهمیت دارند.

کلمات کلیدی Broad Match

خب، می‌دانیم که گوگل روند پیدا کردن مشتری از طریق ترافیک موتور جستجو را آسان کرده است. تنها کاری که باید بکنید این است که در کمیپن تبلیغات گوگل، کلمات کلیدی مورد نظر را وارد کنید و دکمه ذخیره را فشار دهید، به این ترتیب شما در نتایج گوگل برای آن کلمات کلیدی حضور خواهید داشت. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که نوع کلمات کلیدی گوگل ادوردز به طور پیش فرض بر روی Broad Match تنظیم شده‌اند. اگر با مفهوم Broad Match آشنا باشید می‌دانید که این نوع کلمه کلیدی می‌توان برایتان دردساز شود.

خب، اولین نوع کلمات کلیدی گوگل ادوردز که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، همین کلمات کلیدی Broad Match است. کلمات کلیدی Broad Match، آن نوع کلمات کلیدی هستند که به شما اجازه دسترسی به بیشترین تعداد مخاطب را می‌دهد. زمانی که نوع کلمات کلیدی گوگل ادوردز خود را Broad Match انتخاب می‌کنید به این معنی است که اگر کلمه کلیدی شما به هر شکلی در یک جمله جستجو شود، تبلیغ شما برای کاربر نمایش داده می‌شود.

حتما بخوانید:  5 دلیل مهم شکست تبلیغات کلیکی گوگل را بشناسید

همچنین، با انتخاب کلمات کلیدی Broad Match، تبلیغ گوگل شما برای جستجوهایی که غلط املایی دارند و یا از کلمات کلیدی هم معنی استفاده می‌کنند نیز نمایش داده می‌شود. برای مثال، اگر برای کلمه کلیدی “کلاه زنانه” از Broad Match استفاده کنید، تبلیغ شما برای کاربرانی که عبارات “کلاه مردانه”، “شال زنانه” یا “پالتو زنانه” نیز به نمایش در می‌آید. به علاوه، ممکن است گوگل تبلیغ‌تان را برای جستجوهای مشابه نیز به نمایش بگذارد به طور مثال اگر کسی دنبال جستجوی عبارت “کلاه چیست؟” باشد ممکن است که تبلیغ شما به او نمایش داده شود، در حالیکه این کلمه در کلمات کلیدی شما نیست.

کلمات کلیدی Broad Match Type

کلمات کلیدی Broad Match هیچ نشانه‌ای ندارند

از آنجاییکه کلمات کلیدی Broad Match برای دست یابی به بیشترین تعداد مخاطب تعبیه شده‌اند، ممکن است که تعداد زیادی از جستجوکنندگان با دیدن تبلیغ شما بر روی آن کلیک کنند و وارد وب‌سایت‌تان شوند. درست است که کلمات کلیدی Broad Match ترافیک خوبی را به سایت شما منتقل می‌کنند اما از آنجایی که بیشتر این ترافیک نامرتبط است، بازدهی چندانی برایتان به دنبال نخواهد داشت و در اکثر موارد، تنها هزینه‌های شما را افزایش می‌دهد.

به همین دلیل باید گفت که آگهی‌دهندگان در زمان استفاده از کلمات کلیدی Broad Match باید بسیار دقیق باشند تا مطمئن شوند پولی که بابت هر کلیک پرداخت می‌کنند برای ترافیکِ ورودی غیر مرتبط نباشد. البته این مشکل با استفاده از کلمات کلیدی منفی یا Negative Keywords قابل حل است که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد. استفاده از Negative Keywords به شما اجازه می‌دهد تا تبلیغات گوگل خود را تنها برای جستجوهای مرتبط با کسب و کار خود به نمایش بگذارید.

کلمات کلیدی Modified Broad Match

کلمات کلیدی Modified Broad Match را می‌توان نوعی کلمه کلیدی بین Broad Match و دیگر انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز دانست. در حقیقت، کلمات کلیدی Modified Broad Match به شما اجازه می‌دهند تبلیغ‎تان به تعداد زیادی از جستجوکنندگان نمایش داده شود، و هم‌زمان کنترل بهتری بر روی پخش تبلیغ خود داشته باشید.

برای این کار می‌توانید با استفاده از پارامتر “+” در قسمت جایگزاری کلمات کلیدی (Key Phrase) نمایش تبلیغ‌تان را بر روی کلمات کلیدی خاص متمرکز کنید. در واقع، زمانی که علامت “+” را در ابتدای عبارت کلیدی خود قرار می‌دهید به گوگل می‌گویید که جهت نمایش تبلیغ به کاربر، عبارت مورد نظر حتماً باید در کوئری جستجو وجود داشته باشد.

کلمات کلیدی Modified Broad Match

برای تعیین کلمات کلیدی Modified Broad Match از علامت +به اضافه استفاده می‌شود

برای مثال اگر عبارت  +موبایل و +سامسونگ را به عنوان کلمه کلیدی کمپین خود قرار دهید، تبلیغ شما برای کوئری‌های جستجویی مانند نقد و بررسی موبایل سامسونگ نمایش داده می‌شود.

کلمات کلیدی Phrase Match

کلمات کلیدی Phrase Match، در حقیقت مانند کلمات کلیدی Modified Broad Match کار می‌کنند با این تفاوت که امکان کنترل و مدیریت بیشتری را در اختیار تبلیغ دهنده قرار می‌دهند. در این نوع از کلمات کلیدی گوگل ادوردز، تبلیغ شما زمانی به کاربر نمایش داده می‎شود که کلمات کلیدی‌تان دقیقاً به ترتیبی که انتخاب کرده‌اید در کوئری جستجو وجود دارند. با این حال، در ابتدا یا انتهای کلمات کلیدی‌تان، کلمات دیگری می‌توانند وجود داشته باشند.

حتما بخوانید:  گوگل ادسنس چیست و چگونه می‌توان از آن درآمد داشت؟

برای مثال اگر در متن تبلیغ خود از کلمه کلیدی “رزرو بلیت هواپیما” استفاده بکنید، تبلیغ شما برای کوئری‌های جستجوی“رزرو بلیت هواپیمای داخلی” یا “رزرو بلیت هواپیمای خارجی” نشان داده خواهد شد. با این حال اگر کوئری جستجویی شامل کلمات “بلیت”، “رزرو” یا “هواپیما” باشند، اما ترتیب قرار گیری‌شان متفاوت باشد تبلیغ شما نمایش داده نخواهد شد.

کلمات کلیدی Phrase Match

برای تعیین کلمات کلیدی Phrase Match از علامت “نقل قول” استفاده می‌شود

درست است که در این نوع کلمه‌ی کلیدی قبل یا بعد از کلمه کلیدی انتخابی می‌توان از کلمات دیگر نیز استفاده کرد، اما این احتمال وجود دارد ترافیک نامرتبطی وارد وب‌سایت شما شود.

کلمات کلیدی Exact Match

کلمات کلیدی Exact Match نیز نوع خاص و محدودشده‌ای از انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز هستند. در این نوع کلمات کلیدی، جستجوکنندگان تنها زمانی تبلیغ شما را در نتایج جستجو مشاهده می‌کنند که تنها کلمه کلیدی مورد نظر شما را جستجو کنند. برای مثال اگر کلمه کلیدی موردنظر شما “رزرو هتل” باشد، تبلیغ شما فقط برای جستجوی “رزرو هتل” نمایش داده می‌شود و برای کوئری‎هایی مانند “هتل ارزان”، “قیمت هتل” نمایش داده نخواهد شد.

کلمات کلیدی Exact Match

برای تعیین کلمات کلیدی Exact Match از علامت [کروشه] استفاده می‌شود

استفاده از کلمات کلیدی Exact Match در تبلیغات گوگل مشتریان واقعی را به سمت کسب و کار شما جذب می‌کند، اما از طرف دیگر، میزان ترافیک ورودی به سایت شما (و البته هزینه‌هایتان) به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد.

به دنبال یک راهکار سریع برای حضور در گوگل هستید؟

ما به شما کمک می‌کنیم یک کمپین پر قدرت و کم هزینه برای تبلیغات گوگلی خود راه بیندازید.

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

تبلیغات گوگل ادوردز 
021-63404 داخلی 3

کلمات کلیدی منفی یا Negative Keywords

استفاده از کلمات کلیدی منفی یا Negative Keywords به شما اطمینان می‌دهد که تبلیغات شما برای کلمات کلیدی خاص نمایش داده نمی‌شوند. کلمات کلیدی منفی نیز دقیقاً مانند کلمات کلیدی گوگل ادوردز اصلی سه نوع دارند:

  • Negative Exact: تنها زمانی نمایش داده نمی‌شود که کلمه کلیدی انتخابی، همان کوئری جستجو باشد.
  • Negative Phrase: تنها زمانی نمایش داده نمی‌شود که کلمه کلیدی انتخابی با ترتیب مورد نظر در کوئری جستجو وجود داشته باشد.
  • Negative Broad: زمانی نمایش داده نمی‌شود که عبارت کلیدی مورد نظر با هر ترتیبی در کوئری جستجو وجود داشته باشد.

شاید این سوال پیش بیاید که گسترۀ کلمات کلیدی منفی چقدر است؟ یکی از نکات عجیب درباره انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز این است که کلمات کلیدی Broad Match و نوع منفی‌شان به یک شکل عمل نمی‌کنند. به این معنی که کلمات کلیدی Negative Broad درباره کلمات هم معنی و مترادف عمل نمی‌کنند.

حتما بخوانید:  هزینه تبلیغ در گوگل چقدر است؟

همچنین، تمام کلمات موجود در کلمات کلیدی منفی Broad باید در کوئری جستجو وجود داشته باشند تا تبلیغ به کاربر نمایش داده نشود. توجه داشته باشید که کلمات Negative Broad، کلمات هم معنی و مترادف را پوشش نمی‌دهند.

انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز چگونه بر تبلیغ شما تاثیر می‌گذارد؟

استفاده از انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز می‌تواند بازدهی و کارآیی تبلیغ گوگل شما را افزایش داده و به شما امکان دهد تا بر اساس بودجه خود، بیشتری ترافیک و نرخ تبدیل را داشته باشید. زمانی که خودتان نوع کلمه کلیدی را تعیین می‌کنید، چند نکته‌ی مهم را در نظر بگیرید:

  • عملکرد به روز: چگونگی عملکرد یک کلمه کلیدی یا مترادف‌های آن‌ها، به شما نشان می‌دهد که کدام یک از انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز بیشترین میزان سود حاصل از سرمایه را برایتان به دنبال خواهد داشت.
  • زیر نظر گرفتن رقبای تجاری: عملکرد کلی رقبای شما در گوگل ادوردز و نحوه انتخاب و سرمایه‌گذاری آن‌ها بر روی یک کلمه کلیدی، در انتخاب نوع کلمه کلیدی به شما کمک می‌کند.
  • قیمت پیشنهادی: قیمت پیشنهادی به شدت تحت تاثیر هزینه هر کلیک (CPC) است. بسیاری از کاربران ادوردز از روش‌های خاصی برای کم شدن هزینه‌های تبلیغ‌شان استفاده می‌کنند. این مورد تاثیر مستقیمی بر روی انتخاب نوع کلمه کلیدی گوگل ادوردز دارد.
  • متن آگهی تبلیغ گوگل: حتی روشی که یک تبلیغ دهنده با آن حساب کاربری ادوردز خود را مدیریت می‌کند نیز می‌تواند بر روی انتخاب نوع کلمه کلیدی تاثیر داشته باشد.

بهینه‌سازی انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز اهمیت بسیاری دارد زیرا به شما اجازه می‌دهد تبلیغات خود را برای کاربران هدفتان نمایش دهید و از نمایش تبلیغ خود برای کلمات غیر مرتبط جلوگیری کنید (این کار هزینه‌های تبلیغات شما را به شدت کاهش می‌دهد). بنابراین، باید در انتخاب نوع کلمه کلیدی تبلیغات خود با آگاهی عمل کنید.

نتیجه‌گیری

خب، در این مقاله با انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز آشنا شدیم و دیدیم که انتخاب هر یک از این کلمات چگونه می‌تواند نوع مخاطبان؛ ترافیک وب‌سایت و حتی هزینه‌های شما را نیز کاهش دهد. شاید باورتان نشود، اما انتخاب نوع کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مدیریت یک کمپین تبلیغات گوگل است.

تعداد زیادی از افرادی که به تازگی با ادوردز آشنا شده‌اند از اهمیت کلمات کلیدی تبلیغ خود آگاهی ندارند و تصور می‌کنند که تنها با پرداخت پول می‌توانند لینک سایت‌شان را در نتایج جستجوی گوگل نمایش دهند. همین موضوع سبب می‌شود که بودجه کمپین آن‌ها طی مدت کوتاهی مصرف شود بدون اینکه هیچ تاثیر مثبتی برایشان نداشته باشد.

اگر به تازگی با گوگل ادوردز آشنا شده‌اید، حتماً تعریف درستی از نوع کمپین تبلیغاتی‌تان و مخاطبان هدف خود داشته باشید. این امر به انتخاب صحیح کلمات کلیدی گوگل ادوردز و بهینه سازی کمپین تبلیغاتی‌تان کمک قابل توجهی می‌کند.


منبع : novin.com